Săptămâna 3 de sarcină: Începe o nouă viață

Pentru a calcula ușor săptămânile de sarcină, numărați zilele de la prima zi a ultimului ciclu menstrual. Chiar dacă nu ați fost însărcinată, primele 14 zile sunt incluse deoarece oul a fost fertilizat în acest timp. Ovulația are loc între ziua 14 și 17 din perioada ciclului menstrual, ceea ce înseamnă că bebelușul își începe călătoria în săptămâna 3 de sarcină.

Mărimea copilului în săptămâna 3

Dacă oul este fertilizat, o coajă puternică se formează în jurul lui pentru a preveni penetrarea oului de către alt spermatozid. Oul conține acum material genetic de la dumneavoastră și tatăl copilului. La două zile după ce sperma fuzionează cu oul, se formează patru celule. O zi mai târziu, se formează 12-16 celule. Oul împărțit acum arată ca o dudă. Oul fertilizat este în continuare mai mic de 1 mm în mărime și nu poate fi văzut cu ochiul liber, nici măcar cu un apparat conventional de ultrasunete.

La 5 zile după fertilizare, oul ajunge în uter, unde în acest stadiu, este încă semnificant de mic, dar nu vă faceți griji, deoarece este format din tot ce are nevoie pentru dezvoltare.

Dezvoltarea bebelușului

Dacă sperma reușește cu succes să fuzioneze cu oul, sarcina începe și fertilizarea oului se mută în uter. Oul începe să se dividă în următoarele 24 de ore de la fertilizare, și de atunci se divide o dată la 12 - 15 ore. Acesta este momentul cheie când corpul uman începe să prindă formă.

Uterul oferă mediul propice pentru creșterea oului fertilizat.

La șapte zile după ce oul a fost fertilizat și a început să se dividă, acest grup remarcabil de celule se încorporează între ele și apoi în căptușeala uterului. Cochilia care s-a format în jurul oului ajută acest proces, și această cochilie dezintegrează și formează hormonii progesteroni. Aceștia îngroașă căptușeala uterului, care ajută oul să fie în siguranță.

O dată implantat, sunteți, cu siguranță, însărcinată. Acum începe un proces incredibil de dezvoltare și de creștere.

Cum este pentru viitoarea mamă săptămâna 3

În aceasta etapă, nu veți primi încă veștile bune, dar s-ar putea să fiți în măsură să le simțiți – deoarece instinctele dumnevoastră pot să vă îndrume. Un test cu ultrasunete nu vă va detecta bebelușul iar un test de sarcină va ieși negativ, și nu veți experimenta nici un fel de simptom fizic.

Cu toate acestea, este posibil să vă simțiți fericită și completă. Aceste emoții pozitive sunt cauzate de hormonii progesteroni care sunt prezenți, momentan, în uter.

Simptome frecvente

Unele femei observă mici pete sau scurgeri de sânge pe lenjeria intimă.  Acest proces se numește sângerare de implantare și este un semn bun deoarece implantarea constă dintr-o rană mică în căptușeala uterului.

Este posibil să simțiți o înțepătură ușoară în abdomen ca rezultat al implantării. În săptămâna 3, unele femei vor începe să aibă mici dureri de sâni. Aceste semne nu sunt unice implantării și, în unele cazuri, pot fi confundate cu simptome de ovulație, în loc de o sarcină.

 

Cum vă puteți ajuta corpul la început de sarcină

O dietă echilibrată este crucială pentru ca oul să se formeze cum ar trebui. Asigurați-vă că luați suficiente vitamine – și nu uitați că unele sunt solubile în grăsime, deoarece grăsimea este necesară pentru a fi absorbită și procesată de corp.

Nu trebuie să primți aportul de grăsimi doar din carne: brânza, laptele, untul, și alte lactate conțin grăsimi, chiar și uleiul. Grăsimile nu trebuie să fie de proveniență animală. Legumele bogate în grăsimi și nesaturate le fac să fie mai digerabile pentru metabolism (în plus există numeroase idei creative pentru a le găti!).

Mâncați alimente proaspete, pe cât de mult posibil, și bucurați-vă de tot ce vă poate oferi natura. Încercați să evitați mâncarea procesată și obișnuiți-vă ca fructele și legumele crude să devină frecvente în dieta dummeavoastră, deoarece sunt o sursă de vitamine, și vă vor ajuta corpul îpe timpul sarcinii.

Fructele și legumele sunt bogate în fibre, fiind importante pe perioada sarcinii.

Sfatul moașei

”În stadiile premature de sarcină, foarte multe femei, vor să mănânce mese copioase și sănătoase. Nu vă faceți griji, micuțul va supraviețui. Această etapă va trece, și apoi puteți mânca sănătos din nou.”

Dorothee Kutz, moașă

Mâncarea bogată în fier și acid folic este, în mod particular, recomandată (o vitamină ce joacă un rol important pentru sânge dar și pentru celulele de creștere). Femeile însărcinate au nevoie de foarte mult acid folic, ajutându-le să evite dezvoltarea unor posibile tulburări.

Este aproape imposibil să primiți cantitatea necesară de acid folic doar din alimentație, de aceea, vă recomandăm să începeți o dietă cu suplimente din momentul în care decideți să aveți un copil. Vorbiți cu doctorul dumneavoastră despre suplimentele care sunt potrivite pentru dumneavoastră.

Fierul transportă tot oxigenul important în sânge. Cum femeile însărcinate se hrănesc atât pe ele, cât și pe copilașul nenăscut, au nevoie de cantități mari de fier.

Ce ar trebui evitat

Fiind însărcinată, există câteva lucruri ce pot afecta dezvoltarea sănătoasă a copilului, dar și a dumneavoastră: 

  • Alcoolul:

Alcoolul vă slăbește corpul, iar consumul regulat afectează dezvoltarea copilului întrucât acesta va ajunge la copil, trecând prin placentă.

  • Nicotina:

Nicotina crește bătăile inimii și stresează corpul, poate conduce ușor la dependență. Intră în sistemul sanguin, așa că ajunge la căptușeala uterului (care va primi o cantitate mare de toxine). Nicotina poate duce la insuficiența intrauterină a cirulației sângelui, care va afecta sănătatea dezvoltării copilului.

  • Stresul:

Stresul trebuie evitat pe cât posibil. Chiar și turele de zi sau de noapte, pot afecta dezvoltarea copilului.


Sfatul moașei

„La început, unele dintre femei nu știu că sunt însărcinate, și ar putea consuma alcool sau fuma. Nu vă simțiți vinovate. Principiul ”totul sau nimic” încă se aplică: fie sarcina va rezista, sau, din nefericire, nu. Aceasta ar putea fi din mai multe motive. Când știi cu siguranță că ești însărcinată, ar trebui imediat să te oprești din fumat și să eviți alcoolul.”

Dorothee Kutz, moașă

Sfaturi utile

• Păstrați-vă calmul dacă credeți că sunteți însărcinată
• Cumpărați-vă un test de sarcină
• Faceți o programare la ginecolog
• Vorbiți cu cineva de încredere despre ceea ce simțiți

 

 

Întrebări pe care ați dori să le adresați medicului

Consumul de vitamine și minerale

În mod special, la începutul sarcinii, există riscul ca bebelușul să nu se dezvolte normal, ca rezultat al unor deficiențe. Un exemplu este tubul neural, cauza fiind lipsa de acid folic din organismal mamei, o substanță crucială pentru generarea celulelor noi. Din acest motiv, suplimentele ce conțin acid folic sunt recomandate pe parcursul sarcinii.

La început, aveți nevoie de 400 micrograme pe zi, comparând cu 300 de micrograme necesare pentru o femeie care nu este însărcinată. Din săptămâna a 12, acidul folic necesar zi de zi va ajunge la 800 de micrograme.

Majoritatea suplimentelor care conțin acid folic conțin și iod. Dacă aveți probleme cu tiroida sau un dezechilibru hormonal, iodul nu este recomandat și ar trebui să nu luați suplimente care conțin iod.

Cel mai indicat ar fi să discutați cu medicul dumneavoastră.

 

Informații despre autor:

Juliane Jacke-Gerlitz este o moașă cu experiență și consilier în alăptare de mai mult de 10 ani. Momentan, lucrează ca scriitor medical și consultant psihologic. Juliane Jacke-Gerlitz este căsătorită de peste 22 de ani, are 8 copii și locuiește cu familia în Halle.