Săptămâna 11 de sarcină – Organele bebelușului încep să prindă contur

Dimensiunea bebelușului în săptămâna 11

Bebelușul are acum o dimensiune cuprinsă între 3,7 și 4,1 cm, cântărește aproximativ 8 grame și are aproximativ același diametru ca un lime - încă foarte mic, dar, cu siguranță, vizibil. În următoarele câteva săptămâni, va crește mult mai repede.

Dezvoltarea bebelușului

Bebelușul pătrunde în cea mai intensă fază a creșterii sale. Va crește atât de mult în lungime încât aproape se va dubla ca dimensiune, în următoarele trei săptămâni.

Săptămâna 11 este momentul în care organele bebelușului încep să-și dezvolte funcțiile complexe. Organele specifice sexului bebelușului sunt, de asemenea, la locul lor și se vor dezvolt în următoarele câteva săptămâni, deși va dura ceva timp până să aflați sexul copilului. Acum devine ,din ce în ce mai clar, dacă așteptați un singur copil sau gemeni.

Legăturile care obișnuiau să unească degetele de la mâini și pe cele de la picioarele bebelușului, au dispărut acum -  se poate juca cu degetele și își poate băga degetul mare în gură.

În săptămâna 11, începe, de asemenea, să-și dezvolte trăsăturile umane recunoscute: urechile, care anterior erau mai aproape de vârful capului, se deplasează acum în jos spre mijloc, adică acolo unde ar trebui să fie.

Formarea celulelor produce diferitele straturi care  formează pielea și își mărește grosimea, făcând-o mai puțin translucidă decât înainte. Rădăcinile părului se dezvoltă în al doilea strat, dermul, iar din săptămâna 13, bebelușul va dezvolta un fir de păr mic și fin, numit lanugo, care îi va acoperi aproape complet corpul și îl va ajuta să se protejeze.

Fiecare rădăcină are și o glandă sebacee, care produce o substanță grasă, impermeabilă, numită vernix caseosa. Lanugo ajută vernix caseosa să se lipească de corpul lor și împreună joacă un rol important: împiedică pielea delicată a bebelușului să devină prea moale în lichidul amniotic, care acționează ca o izolație termică eficientă și oferă protecție împotriva vibrațiilor, a sunetului și a presiunii.

Bebelușul dumneavoastră nu va mai avea acest păr, spre sfârșitul sarcinii.

Cum este săptămâna 11 pentru viitoarea mamă

Acum sunteți în săptămâna 11, sperăm că vă simțiți deja mult mai bine.

Nu ar trebui să mai simțiți greață, iar riscul unui avort spontan se reduce. S-ar putea să începeți să vă gândiți când și cum să spuneți familiei și prietenilor veștile bune, dacă nu ați făcut-o deja.

Încă nu există semne evidente ale burticii deși, dacă aceasta este a doua sau a treia sarcină, este posibil să puteți identifica începuturile unei burtici. În orice caz, ați început să vă îngrășați - corpul dumneavoastră acumulează rezerve de grăsime.

Nu vă faceți griji: după naștere, prin de sport și adoptând o dietă sănătoasă, veți înlătura kilogramele în plus, iar alăptarea vă va ajuta, de asemenea, să vă reveniți în formă, pe măsură ce corpul dumneavoastră capătă energia de care are nevoie.

Simptome frecvente

Dureri de spate și dureri abdominale

Ultimele săptămâni de sarcină pot fi grele, așa că ar trebui să acumulați putere în avans și să rămâneți cât mai în formă.

Senzația de durere din abdomen poate apărea, din când în când, cauzată de creșterea uterului.

S-ar putea să aveți dureri de spate atunci când faceți mișcare sau când stați întinse pe o parte a corpului, deoarece tendoanele dumneavoastră sunt acum mai relaxate și mai flexibile pentru a face față greutății crescute.

Sportul și activitățile fizice moderate sunt modalități eficiente de a vă ajuta corpul să se adapteze schimbărilor.

A naște, va fi o muncă grea - va fi nevoie de toată puterea și rezistența pe care o aveți. Deci, activitatea fizică este importantă în timpul sarcinii!

Ați fost o persoană sportivă înainte de sarcină? Continuați să fiți!

Dacă nu, este o idee bună să începeți, dar nu exagerați: mergeți la plimbări, înotați, faceți exerciții, yoga, etc.

Dureri ale sânilor

În următoarele săptămâni, veți continua să experimentați dureri ale sânilor (și sfârcuri sensibile). Aceste simptome se vor ameliora în lunile următoare ale sarcinii, ca o consecință a dezvoltării glandelor mamare. Din acel moment, sânii dumneavoastră vor fi pregătiți să își îndeplinească rolul - să vă permită să alăptați.

Piramida nutrițională pentru femeile însărcinate și cele care alăptează

Problema dietei devine și mai importantă în timpul săptămânii 11, întrucât dumneavoastră și copilul aveți nevoie de mai multe vitamine și minerale.

Medicul vă poate răspunde la orice întrebări și vă poate sfătui cu privire la cele mai recente recomandări științifice.


Baza nutriției dumneavoastră, ca femeie însărcinată, adică baza piramidei, o constituie lichidele. Apa, ceaiul neîndulcit sau ușor îndulcit, sucul de fructe și sucurile de legume sunt ideale.

Al doilea nivel al piramidei și extrem de important pentru bunăstarea dumneavoastră și dezvoltarea sănătoasă a bebelușului este constituit din fructe și legume, în special legumele. Ar trebui să mâncați până la șase porții de fructe și legume pe zi - dar nu vă faceți griji dacă nu puteți face acest lucru în fiecare zi.

Al treilea nivel este reprezentat de glucide - ar trebui să mâncați cinci porții pe zi. Acestea se regăsesc în cartofi, pâine și produse din cereale, orez și paste (făina integrală este recomandată).

Al patrulea nivel al piramidei nutriționale pentru femeile gravide este laptele și produsele lactate. Recomandarea zilnică este de trei porții pe zi, în primele trei luni. Apoi, începând cu a patra lună, până la patru porții pe zi pentru a satisface nevoia crescută de calciu a corpului.

Al cincilea nivel al piramidei nutriționale este nivelul alimentelor pe care ar trebui să le consumați doar în cantități mici, inclusiv carne și pește ca surse de proteine. Carnea trebuie să aibă cât mai puțină grăsime posibil, iar recomandarea de consum este de cel mult de două ori pe săptămână. Nu mâncați niciodată carne crudă și asigurați-vă că este gătită corect înainte de a o consuma pentru a evita bacteriile patogene. Puteți mânca pește puțin mai des - de trei ori pe săptămână.

La nivelul șase sunt grăsimile, precum untul și uleiurile (uleiurile sunt mai potrivite, comparativ cu untul). Una sau două linguri pe zi este doza zilnică recomandată pentru grăsimi - fie ca parte a unei salate mixte sau atunci când prăjiți mâncarea într-o tigaie.

Cel de-al șaptelea și cel mai înalt nivel al piramidei este format din alimentele dulci și sărate.

 

Sfatul moașei

Inițial, multe femei însărcinate au poftă de alimente sărate, consistente. Nu vă faceți griji! Corpul îți spune, de obicei, de ce are nevoie. Aceste pofte vor trece și atunci vă veți putea concentra pe a mânca mai sănătos. ”Dorothee Kutz, moașă

Sfaturi utile

• Beți 2 litri de lichide pe zi (de regulă, câte un pahar pentru fiecare oră în care sunteți trează).
• Nu consumați întotdeauna acel tip de băutură pentru a vă potoli setea - de exemplu, încercați diferite ceaiuri.
• Cumpărați o carte de bucate pentru sarcină, care vă va oferi o mulțime de idei creative și rețete pentru o dietă echilibrată.

Întrebări pe care poate doriți să i le adresați medicului

Alergiile alimentare 

Dacă aveți alergii, întrebați medicul despre cum puteți înlocui alimentele pe care nu le puteți consuma. Unele substanțe nutritive importante pot duce la dezechilibre dacă nu sunt consumate în cantități suficiente. Nu vă faceți griji - există o alternativă sănătoasă pentru aproape toate alimentele, iar medicul dumneavoastră vă poate recomanda un dietetician, dacă este necesar.

Informații despre autor:

Juliane Jacke-Gerlitz este o moașă cu experiență și consilier în alăptare de mai mult de 10 ani. Momentan, lucrează ca scriitor medical și consultant psihologic. Juliane Jacke-Gerlitz este căsătorită de peste 22 de ani, are 8 copii și locuiește cu familia în Halle.