Săptămâna 11 de sarcină – Organele bebelușului încep să prindă contur

Dimensiunea bebelușului în săptămana 11

Bebelușul are acum o dimensiune cuprinsă între 3,7 și 4,1 cm, cântărește aproximativ 8 grame și are aproximativ același diametru ca un lime - încă foarte mic, dar cu siguranță vizibil. În următoarele câteva săptămâni, va crește mult mai repede.

Dezvoltarea bebelușului dvs.

Bebelușul dvs. începe cea mai intensă fază a creșterii. Va crește atât de mult în lungime, încât aproape se va dubla ca dimensiune în următoarele trei săptămâni.

Săptămâna 11  este momentul în care organele bebelușului încep să-și dezvolte funcțiile complexe. Organele specifice sexului bebelușului sunt, de asemenea, la locul lor și se vor dezvolta în continuare în următoarele câteva săptămâni, deși va dura ceva timp până să aflați sexul copilului. Acum devine din ce în ce mai clar dacă așteptați un singur copil sau gemeni.

Legăturile care obișnuiau să unească degetele de la mâini și pe cele de la picioarele bebelușului, au dispărut acum, iar acum se poate juca cu degetele și își poate băga degetul mare în gură. În săptămâna 11, începe, de asemenea, să-și dezvolte trăsăturile umane recunoscute: urechile, care anterior erau mai aproape de vârful capului, se deplasează acum în jos spre mijloc, adică acolo unde ar trebui să fie.

Formarea celulelor produce diferitele straturi care  formează pielea și își mărește grosimea, făcând-o mai puțin translucidă decât înainte. Rădăcinile părului se dezvoltă în al doilea strat, dermul, iar din săptămâna 13, bebelușul va dezvolta un fir de păr mic și fin, numit lanugo, care îi va acoperi aproape complet corpul și îl va ajuta să se protejeze. Fiecare rădăcină are și o glandă sebacee, care produce o substanță grasă, impermeabilă numită vernix caseosa. Lanugo ajută vernix caseosa să se lipească de corpul lor și împreună joacă un rol important: împiedică pielea delicată a bebelușului să devină prea moale în lichidul amniotic, care acționează ca o izolație termică eficientă și oferă protecție împotriva vibrațiilor, sunetului și presiunii. Bebelușul dvs. nu va mai avea acest păr spre sfârșitul sarcinii.

Cum este pentru viitoarea mamă săptămâna 11

Acum sunteți în săptămâna 11, sperăm că vă veți simți mult mai bine. Nu ar trebui să mai simțiți greață, iar riscul unui avort spontan se reduce, fact ce vă va liniști mintea. S-ar putea să începeți să vă gândiți când și cum să le spuneți familiei și prietenilor veștile bune, dacă nu ați făcut-o deja. Încă nu există semne evidente ale burticii deși, dacă aceasta este a doua sau a treia sarcină, este posibil să puteți identifica începuturile unei burtici. În orice caz, ați început să vă îngrășați pe măsură ce corpul dumneavoastră își acumulează rezerve de grăsime. Nu vă faceți griji: după naștere, o cantitate mică de sport sau exerciții fizice și o dietă sănătoasă vă vor scăpa de greutatea pe care ați pus-o, iar alăptarea vă va ajuta, de asemenea, să vă reveniți în formă, pe măsură ce corpul dvs. capătă energia de care are nevoie.

Simptome frecvente

Dureri de spate și dureri abdominale

Ultimele săptămâni de sarcină pot fi grele, așa că ar trebui să acumulați putere în avans și să rămâneți cât mai în formă. Senzația de durere din abdomen poate apărea din când în când, cauzată de creșterea uterului. S-ar putea să aveți dureri de spate atunci când faceți mișcare sau când stați întinși pe o parte a corpului, deoarece tendoanele dvs. sunt acum mai relaxate și mai flexibile pentru a face față greutății crescute. Sporturile și activitățile blânde sunt modalități eficiente de a vă ajuta corpul să-și facă treaba, să vă mărească forța și să evite durerea mușchilor și există exerciții specifice care pot ameliora durerea unor simptome particulare.

A naște va fi și o muncă grea - va fi nevoie de toată puterea și rezistența pe care o aveți. Deci, activitatea fizică este importantă în timpul sarcinii! Ați fost o persoană sportivă înainte? Continuați! * Dacă nu, este o idee bună să începeți, dar nu exagerați: mergeți la plimbări, înotați, faceți exerciții, yoga etc.

*Consultați-vă ginecologul sau moașa cu privire la ce sporturi sunt potrivite și dacă este o idee bună să continuați cu sportul.

Dureri ale sânilor

Veți continua să experimentați dureri ale sânilor (și sfârcuri sensibile) în următoarele câteva săptămâni. Aceste simptome se vor ameliora în lunile următoare  ale sarcinii, deoarece glandele mamare se vor dezvolta cât mai mult posibil până atunci. Din acel moment, sânii dvs. vor fi gata să-și îndeplinească rolul atunci când va veni momentul să alăptați copilul. 

Piramida nutrițională pentru femeile însărcinate și care alăptează

Problema dietei devine mai importantă în timpul săptămânii 11, întrucât dvs. și copilul aveți nevoie de mai multe vitamine și minerale. Medicul și moașa dvs. vă pot răspunde la orice întrebări și vă pot sfătui cu privire la cele mai recente recomandări dietetice științifice.
Baza nutriției dumneavoastră ca femeie însărcinată, adică baza piramidei, o constituie băuturile. Apa, ceaiul neîndulcit sau ușor îndulcit, sucul de fructe și sucurile de legume sunt ideale.

Al doilea nivel al piramidei și extrem de important pentru bunăstarea dumneavoastră și dezvoltarea sănătoasă a bebelușului dvs. este constituit din fructe și legume, în special legumele. Ar trebui să mâncați până la șase porții de fructe și legume pe zi - dar nu vă faceți griji dacă nu puteți face asta în fiecare zi, deoarece va fi prea mult pentru unele femei.

Al treilea nivel este reprezentat de glucide și ar trebui să mâncați cinci porții pe zi. Acestea se regăsesc în cartofi, pâine și produse din cereale, orez și paste (iar faina integrală este cea mai recomandată).

Al patrulea nivel al piramidei nutriționale pentru femeile gravide este laptele și produsele lactate. Recomandarea zilnică este de trei porții pe zi în primele trei luni. Apoi, începând cu a patra lună, până la patru porții pe zi pentru a satisface nevoia crescută de calciu a corpului.

Al cincilea nivel al piramidei nutriționale este nivelul alimentelor pe care ar trebui să le consumați doar în cantități mici, inclusiv carne și pește ca surse de proteine. Carnea trebuie să aibă cât mai puțină grăsime posibil, iar recomandarea este de cel mult două ori pe săptămână. Nu mâncați niciodată carne crudă și asigurați-vă că este gătită corect înainte de a o consuma pentru a evita bacteriile patogene. Puteți mânca pește puțin mai des - de trei ori pe săptămână.

La nivelul șase sunt grăsimile, precum untul și uleiurile (uleiurile sunt mai bune pentru dvs. în comparație cu untul). Una sau două linguri pe zi este doza zilnică recomandată pentru grăsimi și o modalitate bună de a obține acest lucru este ca parte a unei salate mixte sau atunci când prăjiți mâncarea într-o tigaie.

Cel de-al șaptelea și cel mai înalt nivel al piramidei este format din mâncarea dulce și sărată.

 

Sfatul moașei

Inițial, multe femei însărcinate au poftă de mâncare sărată, consistentă. Nu vă faceți griji în legătură cu asta! Corpul îți spune de obicei de ce are nevoie. Aceste pofte vor trece și atunci vă puteți concentra pe a mânca mai sănătos. ”Dorothee Kutz, moașă

Sfaturi utile

• Beți 2 litri de lichide pe zi (de regulă, câte un pahar pentru fiecare oră în care sunteți treaz).
• Nu rămâneți doar la aceeași băutură pentru a vă potoli setea - de exemplu, încercați diferite ceaiuri.
• Cumpărați o carte de bucate pentru sarcină, care vă va oferi o mulțime de idei creative și rețete pentru o dietă echilibrată.
• Vizitați piața locală pentru a obține fructe și legume proaspete.

Întrebări pe care poate doriți să i le adresați medicului sau moașei

Alergiile alimentare 

Dacă aveți alergii, întrebați medicul sau moașa despre cum puteți înlocui alimentele pe care nu le puteți consuma. Unele substanțe nutritive importante pot duce la dezechilibre dacă nu consumați suficient din ele. Nu vă faceți griji - există o alternativă sănătoasă pentru aproape toate alimentele, iar medicul dumneavoastră vă poate recomanda la un dietetician, dacă este necesar.

Informații despre autor:

Juliane Jacke-Gerlitz este o moașă cu experiență în domeniul pediatric și consilieri în privința alăptării mai mult de 10 ani. Momentan lucrează ca scriitor medical și consultant psihologic. Juliane Jacke-Gerlitz este căsătorită de peste 22 de ani, are 8 copii și locuiește cu familia în Halle.