Săptămâna 12 de sarcină – Este timpul sa dați vestea cea mare

În sfârșit, săptămâna 12 este momentul să îi spuneți angajatorului că sunteți însărcinată. De acum încolo, aveți dreptul la toate măsurile de protecție reglementate legal pentru femeile însărcinate și pentru protecția bebelușilor nenăscuți. În afară de asta, bebelușul dvs. se dezvoltă acum în salturi.

Dimensiunea bebelușului în săptămâna 12 de sarcină

Până acum, bebelușul dvs. are mai mult de 5 cm, deci cam la fel de mare ca un ou foarte mare și cântărește aproximativ 16 grame. Dimensiunile pot varia, totuși, întrucât fiecare copil se dezvoltă în ritmul său. Bebelușul dvs. se va mișca constant în uterul dvs., ceea ce înseamnă că este greu să fie măsurat exact. Un alt motiv pentru care bebelușii din această etapă nu vor avea aceeași dimensiune, sunt informațiile genetice de la tatăl și mama lui. Aceste diferențe de mărime și greutate vor deveni și mai pronunțate în timpul celui de-al doilea trimestru, care va începe în două săptămâni.

Dezvoltarea bebelușului dvs.

În săptămâna 12, ca și în săptămânile viitoare, bebelușul dvs. va crește din ce în ce mai mult. Pe măsură ce devine din ce în ce mai mare, organele lui vitale vor începe să funcționeze: de exemplu, stomacul lor poate acum să ingereze substanțe. Bebelușul dvs. va începe acum să înghită mici cantități de lichid amniotic, permițându-i să practice respirația și să se antreneze pentru înghițirea și ingerarea de alimente. În acest stadiu, va scuipa adesea lichidul amniotic, deoarece nu știe să înghită încă (are nevoie de practică - nou-născuții care beau prea repede lapte de la sânul mamei lor se sufocă frecvent).

Bebelușul va fi foarte activ în săptămâna 12, folosind spațiul pe care îl are pentru a face tot felul de mișcări.
De asemenea, poate reacționa la stimuli pentru prima dată, deoarece sistemul de conducere, sistemul nervos și creierul sunt acum suficient de dezvoltate. De exemplu, dacă simt ceva în fața gurii, se activează reflexul de supt. Acest reflex este crucial după naștere, deoarece suptul este singurul mod în care pot obține mâncare în primele câteva luni din afara uterului.


Un ochi antrenat ar putea detecta mișcările ușoare ale pleoapelor bebelușului cu ajutorul ultrasunetelor.

Este încă imposibil să stabiliți sexul bebelușului dvs., așa că va trebui să așteptați puțin mai mult - săptămâna 16 este cea mai timpurie, în care un medic ar putea să  spună dacă este o fată sau un băiat. Cu toate acestea, până acum va fi clar dacă așteptați sau nu gemeni.

 

Cum este pentru viitoarea mamă săptămâna 12

Veți aștepta cu entuziasm primele semne de mișcare de la bebeluș. Din păcate, va trebui să așteptați un pic mai mult și pentru asta, deși șansele de a detecta mișcările bebelușului cresc pe măsură ce bebelușul devine mai mare.

Simptome frecvente

Începe să crească burtica  

Acum veți observa un pic de burtică, ca urmare a greutății pe care ați câștigat-o din rezervele crescute de grăsime ale corpului. Este posibil ca alte persoane să vă observe burtica în următoarele săptămâni și, dacă este a doua sau a treia sarcină, va fi vizibilă mai devreme. Cu toate acestea, dacă le spuneți familiei și prietenilor că sunteți însărcinată, aceștia se vor concentra asupra aspectului burticii dvs. de fiecare dată când vă întâlniți cu ei.

Întrucât acum câștigați în greutate cu o rată de 250 până la 300 de grame pe săptămână, problema hainelor și, în special, a găsirii unor lucruri confortabile de purtat, va deveni din ce în ce mai importantă. Calculatorul pentru greutatea sarcinii HiPP vă permite să vă urmăriți cu atenție greutatea.

Monitorizați-vă greutatea. A mânca sănătos este o parte esențială a acestui lucru: nu mâncați pentru doi, asigurați-vă că obțineți o dietă sănătoasă și echilibrată și nu uitați să faceți suficient sport.

Deficiență de nutrienți 

Multe femei însărcinate se simt uneori obosite - este o parte normală a sarcinii. Cu toate acestea, dacă vă simțiți obosită mult mai des și dacă nivelul de fier este scăzut, atunci este un semn că nu primiți suficient fier în dieta dumneavoastră. Acesta este adesea cazul dacă sunteți vegetariană sau vegană.

În general, nu este nimic în neregulă cu o dietă vegetariană în timpul sarcinii. Cu toate acestea, dacă nu mâncați carne sau pește, trebuie să vă gândiți mai bine la modul în care puteți obține fierul și proteinele de care aveți nevoie din alte alimente. O dietă vegetariană care include lapte și alte produse lactate este recomandată, dar vegetarianele însărcinate ar trebui să-și aleagă alimentele cu grijă, pentru a se asigura că nu suferă de deficiențe nutritive.

Poate fi o adevărată provocare pentru vegetarieni să obțină suficient fier în timpul sarcinii, deoarece corpul consideră că este mai ușor să proceseze fierul din carne (cunoscut sub numele de fier hem) decât fierul din plante - mazăre, spanac, fructe negre și produsele integrale ce conțin fier, dar numai cantități mici din acesta pot fi absorbite de corp.
Vitamina C poate ajuta la creșterea aportului de fier și, la rândul său, vă poate alimenta copilul cu mai mult fier.

Pe scurt, ar trebui să mâncați mai multe alimente care conțin fier, în combinație cu fructe, bogate în vitamina C.

Pentru femeile care sunt vegane și care, prin urmare, nu mănâncă carne, pește, produse lactate sau ouă, obținerea de substanțe nutritive suficiente în timpul sarcinii este mult mai dificilă. Dacă ați adoptat anterior o dietă vegană, ar trebui să primiți sfaturi de la un dietetician cu experiență, care vă poate recomanda suplimente care vă pot ajuta să obțineți micronutrienții de care aveți nevoie pentru a evita deficiențele.

Vă recomandăm ca atât veganii, cât și vegetarienii să meargă regulat la medicul lor pentru analize de sânge.


 

Sfaturi utile

• Dacă sunteți vegetariană sau vegană, cumpărați o carte de bucate adecvată pentru sarcină și solicitați sfatul unui specialist.

• Asigurați-vă că programați întâlniri cu medicul sau moașa.

 

Întrebări pe care doriți să le adresați medicului sau moașei

Analize de sânge importante

Dacă vă simțiți adesea obosită, ar trebui să vă adresați medicului sau moașei pentru a vă verifica nivelul de fier prin teste de sânge. Vă vor spune dacă aveți deficiențe de nutrienți, cum ar fi un nivel scăzut de fier, și vă pot recomanda anumite alimente sau suplimente pentru a vă readuce nivelul până acolo unde ar trebui să fie.

Informații despre autor:

Juliane Jacke-Gerlitz este o moașă cu experiență în domeniul pediatric și consilieri în privința alăptării mai mult de 10 ani. Momentan lucrează ca scriitor medical și consultant psihologic. Juliane Jacke-Gerlitz este căsătorită de peste 22 de ani, are 8 copii și locuiește cu familia în Halle.