Vitamina D pentru oase puternice

Copiii mici descoperă lumea înconjurătoare și devin din ce în ce mai activi. Vitamina D este în mod special importantă pentru dezvoltarea sănătoasă în etapa de creștere. Alături de calciu, vitamina D, joacă un rol central în metabolismul oaselor și sprijină dezvoltarea unor oase sănătoase.


Totuși, studiile recente1-3 indică un aport insuficient de vitamina D la copii și tineri.

Vitamina D – vitamina soarelui

Vitamina D – vitamina soarelui

Vitamina D este singura vitamină pe care corpul nostru o poate produce singur la nivelul pielii. Totuși, pentru a produce vitamina D, pielea trebuie să fie expusă la lumina soarelui. De aici vine numele de "vitamină a soarelui".

Aproximativ 80 – 90% din necesarul de vitamina D este în mod normal produs la nivelul pielii. Doar 10 – 20% este provine din hrană.

Totuși, mai ales pe perioada iernii, razele UVB în zona noastră geografică nu sunt suficient de putrenice, și vitamina D fie nu este produsă, fie este produsă în cantități minime. Mai mult, petrecem mai puțin timp afară și atunci îmbrăcați gros. În cazul copiilor mici, care vara sunt protejați cu un factor înalt de protecție solară (>SPF 15), depozitele de vitamina D nu sunt la nivelul corespunzător. Este posibil ca nivelul de vitamină D să scadă și mai mult în timp. Totuși, vitamina D este importantă și pentru adulți. Alimentele de multe ori nu aduc un aport suficient de vitamină D, și, la fel ca și în cazul copiilor, nivelele de vitamină D scad iarna. Societatea Germană de Nutriție estimează că aproximativ 60% din populație are deficit de vitamină D.3

De ce este importantă vitamina D?

De ce este importantă vitamina D?

  • În cazul copiilor și a tinerilor se formează multă masă osoasă în timpul creșterii, marea majoritate a masei osoase formându-se în primii 20 de ani. Doar cei în cazul cărora se formează oase puternice în copilărie vor putea beneficia de ele la maximum în timpul vieții de adult.

    Calciul și vitamina D sunt importante în primul rând pentru formarea oaselor puternice. Calciul este "piatra de construcție" a oaselor. Vitamina D ajută la extragerea calciului din alimente și încorporarea lui în oase. Oasele puternice nu ar fi posibile fără vitamina D. Vitamina D joacă, de asemenea, un rol important ca parte a altor funcții metabolice și, de asemenea, influențează sistemul imunitar.

    Click pentru a mări

    Acesta este motivul pentru care sugarii primesc suplimente cu vitamina D, pe lângă laptele matern și/sau formula de lapte, pentru că un deficit de vitamina D în perioada de sugar/în copilărie creează riscul de rahitism. Suplimentele cu vitamina D sunt recomandate până în așa numita a doua vară din viața copilului.

    Copilul este în continuare în creștere și își formează masa osoasă în continuare, o perioadă încă lungă după acest moment. Multor părinți, totuși, nu le place ideea de a-i da "medicamentele" zilnic copilului lor sănătos, după această etapă de suplimentare. Din acest motiv, suplimentarea copiilor mici cu vitamina D este deseori ignorată. Dar vitamina D rămâne esențială toată perioada de creștere.

    Cum alimentele sunt deseori mai bine acceptate de către copii decât "medicamentele" și pentru ca laptele este o parte importantă în nutriția unui copil mic, HiPP Lapte de creștere este disponibil, conținând toate elementele necesare pentru creștere. HiPP Combiotic® Lapte de creșetere conține tot ceea ce au nevoie copiii la această vârstă: calciu și vitamina D pentru oase și dinți sănătoși, importanți acizi grași Omega-3 pentru creier și celulele nervoase.

Cele mai importante surse de vitamina D

Cele mai importante surse de vitamina D

  • Obținem vitamina D pe două cai. Majoritar este produsă la nivelul pielii. Cantitatea depinde de durata și intensitatea luminii solare. Protecția solară, acoperirea pielii cu haine sau cantitatea limitată de lumină solară în lunile de iarnă reduc producția de vitamina D.

    Suplimentar, alimentele care conțin vitamina D pot ajuta aportul de vitamină D. Există, totuși, doar câteva alimente care conțin cantități semnificative de vitamina D, cum ar fi uleiul de pește (de ex. hering, somon). În ficat, gălbenușul de ou și unele ciuperci comestibile, cantitățile sunt deja considerabil mici. În medie, doar 2 – 4 µg de vitamina D sunt obținute prin alimente.


    Din acest motiv HiPP Lapte de creștere este în mod deosebit îmbogățit cu vitamina D, pentru a contracara un aport insuficient. Două porții de HiPP Lapte de creștere conțin aproximativ 6 µg de vitamina D, iar după vârsta de 2 ani, două porții de HiPP Combiotic® Lapte de creștere asigură aproximativ 10  µg de vitamina D.

Sfaturi pentru oase puternice

Sfaturi pentru oase puternice

Este important ca oasele puternice să se formeze la o vârstă fragedă, organismul ne mai dezvoltând atâta masă osoasă ca în primii 20 de ani. Oricine "investește" în oase în copilărie va beneficia tot restul vieții.

Ce ajută la formarea oaselor puternice?

  • Consumul de alimente cu conținut de vitamina D și calciu: laptele și produsele lactate contribuie la aportul de calciu, la fel și feniculul și broccoli. Uleiul de pește  este o sursă excelentă de vitamina D. În primul an de viață este recomandată suplimentarea cu vitamina D, sub formă de picături, adițional laptelui matern sau formulei de lapte. Există HiPP Combiotic® Lapte de creștere pentru copiii aflați în perioada de creșetere, care conține calciu și vitamina D pentru oase puternice.
  • Fiind activ și construind masă musculară: o alimentație corectă nu este suficientă pentru oase sănătoase. Mișcarea multă este de asemenea un factor important. Astfel, copiii pot lua contact cu exercițiul fizic la vârste fragede, de ex. cu gimnastica pentru copii, și în același timp își antrenează musculatura într-o manieră amuzantă.
  • Joaca în aer liber: aerul proaspăt și soarele ne sunt benefice tuturor. În mod deosebit,  "jocurile în aer liber", cum ar fi "de-a prinselea", săritul sau jocurile cu mingea, sunt distractive și încurajează oase sănătoase. Profitați de ocazie și jucați-vă împreună cu copilul dumneavoastră afară – distracție dublă garantată! Dar întotdeauna asigurați suficientă protecție solară.

Bibliografie:
1. Thierfelder W et al. (2007) Biochemical measures in the German Health Interview and Examination Survey for Children and Adolescents (KiGGS). Bundesgesundheitsblatt Gesundheitsforschung Gesundheitsschutz 50(5-6):757-770.

2. Hower J (2008) Winterlicher Vitamin D-Mangel bei Kindern und Jugendlichen. Eine Praxisstudie aus Mühlheim an der Ruhr (51°N). Kinder- und Jugendarzt 8:552-555.

3. Kersting M (2008) Die Zufuhr von Kalzium und Vitamin D – Ergebnisse der DONALD-Studie. Kinderärztliche Praxis 79:296-299.

4. Deutsche Gesellschaft für Ernährung; Österreichische Gesellschaft für Ernährung; Schweizerische Gesellschaft für Ernährungsforschung, Schweizerische Vereinigung für Ernährung (DACH): Hrsg. Referenzwerte für die Nährstoffzufuhr - Vitamin D. 1. Auflage, 4. korrigierter Nachdruck ed. Frankfurt/M.; 2012.